ΊΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

Η Αρχαία Τραγωδία στην Εποχή του Ανθρωπόκαινου: Αρχαίο Δράμα και Σύγχρονο Παγκόσμιο Δράμα

 Χαιρετισμός Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα

 Τα ίχνη της ανθρώπινης δράσης πάνω στον πλανήτη μας γίνονται όλο και πιο   μόνιμα, σχεδόν αμετάκλητα. Είναι χαρακιές βαθιές που έχουν διαταράξει τη φυσική και οικολογική ισορροπία. Η ανθρωπότητα υλοποιεί διαρκώς ένα σχέδιο μετάβασης σε μια πράσινη εποχή, όπως με την αντικατάσταση των παραδοσιακών πηγών ενέργειας με ανανεώσιμες, με εκτεταμένα προγράμματα ανακύκλωσης, με περιβαλλοντικές συμφωνίες σε διεθνή κλίμακα και πολλά άλλα.  Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η ανθρωπότητα αποζητά μια μετάβαση στο παρελθόν, σε εκείνη την περίοδο, όπου η βιομηχανική και τεχνολογική εξέλιξη δεν είχε σκληρά αλλοιώσει το περιβάλλον, τον πλανήτη. Επιζητούμε ένα μέλλον που το είχαμε στο παρελθόν, επιδιώκουμε στην πραγματικότητα μια αποκατάσταση και μια επιστροφή. Αποζητούμε μια ελπιδοφόρο διαβεβαίωση ότι η καταστροφή που έχει επιφέρει ο τεχνολογικός πολιτισμός του ανθρώπου, συνοδευόμενος διαχρονικά από μια αξιακή μειονεξία, δεν είναι  ανεπίστροφη.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι, ίσως, πριν από  την αδιάκοπη καταστροφή του περιβάλλοντος, αυτό που νωρίτερα κλονίστηκε ή απορρυθμίστηκε ήταν το οικουμενικό αξιακό μας οικοδόμημα. Που είχε κεντηθεί κόμπο κόμπο με φιλοσοφία, θέατρο, ποίηση και αίμα. Οι αξίες που προτάξαμε ως ανθρωπότητα, ποιες προτεραιότητες δράσης επιλέξαμε και ποιες παραλείψαμε. Διότι ήταν αυτές οι αξιακές προτεραιότητες που μας οδήγησαν στην ενδεχομένως μη αποκαταστάσιμη ζημιά στον πλανήτη μας. Διότι, αφετηρία για κάθε επιλογή και για κάθε δράση είναι πάντοτε η ιδέα και η αξία.

Το αρχαίο δράμα είναι μια αστείρευτη δεξαμενή σοφίας.

Ως ένα επαναλαμβανόμενο παραστασιακό γεγονός, δε αποτελεί μόνο μια εύγλωττη διδασκαλία, αλλά και ένα ζωντανό δοκιμαστήριο αξιών και ιδεών. Είναι ένα βήμα πάνω στο οποίο δοκιμάζονται οι αξίες, οι ιδέες και πλαστουργούνται οι προτεραιότητές μας. Για την κοινωνία, για το περιβάλλον για το μέλλον μας. Η διαρκής καταφυγή μας στο δράμα δεν πρέπει να γίνεται μόνο προς τέρψιν μιας αισθητικής ανάγκης, αλλά όπως ένας νεαρός σπουδαστής προστρέχει στο σοφό καθηγητή του.

Το ερευνητικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» με τίτλο «Η Αρχαία Τραγωδία στην Εποχή του Ανθρωπόκαινου: Αρχαίο Δράμα και Σύγχρονο Παγκόσμιο Δράμα» επιτελεί αυτόν ακριβώς το σκοπό.  Συνιστά μια πράξη ακρόασης της αρχαίας ηχούς του δράματος, της σοφίας που εμφυλάσσει.  Μια οργανωμένη απόπειρα να αφουγκραστούμε τι κομίζει ο τραγωδός από μια εποχή έκπαγλης πολιτισμικής άνθισης χωρίς περιβαλλοντικά προβλήματα.

Αισίως, η σειρά των πρωτοποριακών αυτών δράσεων την οποία στηρίζει το ΥΠΠΟ διανύει τον 13° χρόνο της έχοντας ξανοίξει έναν δρόμο εμβάθυνσης και ουσιαστικής κατανόησης οικουμενικών προβλημάτων.

 

Εκ μέρους του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, χαιρετίζω τη φετινή μας δράση με τίτλο  «Η Αρχαία Τραγωδία στην Εποχή του Ανθρωπόκαινου» της Πράξης «Αρχαίο Δράμα: Διεπιστημονικές και Διακαλλιτεχνικές Προσεγγίσεις», η οποία εντάσσεται στην Πράξη Καθιέρωση και Προβολή Διεθνών Θεσμών Σύγχρονου Πολιτισμού στην Αττική»  και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του Περιφερειακού Προγράμματος  «Αττική» στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027».

Φέτος, συνεργαζόμενη χώρα είναι  η Βραζιλία, με την διακεκριμένη Καθηγήτρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του

Sao Paulo, Rafaella Uhiara, η οποία σε συνεργασία με την ακαδημαϊκό του ιδίου Πανεπιστημίου Ana Wegner και τον Καθηγητή προηγμένης μουσικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Paris-Saclay, Filippo Fabri, διαμόρφωσαν τη δομή των υβριδικών σεμιναρίων, του Forum και των εργαστηρίων, υπό τον ευρύτερο τίτλο                           

«Κλίμα, Μύθος και Τραγωδία. Διαπολιτισμικοί Διάλογοι στην Εποχή του Ανθρωπόκαινου.

Τα υβριδικά σεμινάρια και τα εργαστήρια σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, του Μπέργκεν, της Πράγας, της Βαϊμάρης και βεβαίως, του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου της Αθήνας,  πραγματεύονται τη στάση του σημερινού ανθρώπου απέναντι στη συνθήκη της μετα – ανθρώπινης εποχής και επιχειρούν να ανοίξουν έναν διαπολιτισμικό διάλογο γύρω από ζητήματα περιβάλλοντος, πολιτισμού και ερμηνείας των Αρχαίων κλασικών.

Η παράσταση “Prometheus Cancelled” από την ομάδα Trupe Pé na Arte σε σκηνοθεσία και πάλι της Rafaella Uhiara, προσφέρει μια ανατρεπτική ματιά στο μύθο του πυρφόρου Προμηθέα και στον τρόπο που θα τον υποδεχόταν και θα τον αντιμετώπιζε σήμερα μια κοινωνία που ακροβατεί ανάμεσα στην καταιγιστική εξέλιξη της τεχνολογίας, τις συνέπειες της ανθρώπινης παρέμβασης στο περιβάλλον και την αναθεώρηση των πανανθρώπινων αξιών.

 

Αλεξάνδρα Γεωργοπούλου

Καλλιτεχνική Διευθύντρια

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης