2012 Stanford Summer Theatre - The wandering of Odysseus

Χαιρετισμός Υπουργού Πολιτισμού

«Σε ασταθείς εποχές, σαν τη σημερινή, ο πολιτισμός είναι ισχυρότατο αντίδοτο στις δυσκολίες της καθημερινότητας και οδηγός για να προσανατολιστούμε ξανά – με άξονα το ουσιώδες και το διαρκώς σημαντικό, όχι το τρέχον. Στις υλικές μα και στις άυλες εκφάνσεις του, ο πολιτισμός οφείλει να είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας και ο πραγματικός μοχλός της ανάπτυξής της. Όχι η βαριά βιομηχανία, όπως λέγεται συχνά – αρνούμαι να μιλήσω με τέτοιους όρους για ένα τέτοιο μέγεθος – αλλά η εσωτερική κινητήριος δύναμη ενός λαού. 
 
Πρωταρχικό μας μέλημα στο ενοποιημένο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς με παράλληλη ανάδειξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, η σύζευξη της ιστορικότητας με το παρόν. Σε αυτό το πλαίσιο, πρωτοβουλίες όπως αυτή που ανέλαβε το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης για το Αρχαίο Δράμα έχουν ξεχωριστή σημασία. Με το πρόγραμμα «Αρχαίο Δράμα – Επιρροές και Σύγχρονες Προσεγγίσεις», το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σε συνεργασία με σημαντικά ακαδημαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού, προωθεί την έρευνα και τη μελέτη του αρχαίου δράματος, δίνοντας σε νέους καλλιτέχνες και σπουδαστές από όλον τον κόσμο τη δυνατότητα να διευρύνουν τη γνώση τους. Χάρη σ’ αυτό το πρόγραμμα, η μελέτη της κληρονομιάς του παρελθόντος συναντάται με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, υπηρετώντας τόσο τη διάσωση μιας παγκόσμιας πολιτιστικής παρακαταθήκης, όσο και την προώθηση της σημερινής πολιτιστικής παραγωγής.  
  
Θέλω να συγχαρώ το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης που, σε μια εποχή που είναι ανάγκη να επανακαθορίσουμε το σημαντικό, υπηρετεί με δυναμισμό το όραμα του ιδρυτή του, προωθεί ουσιαστικά τον πολιτισμό και αναζητά αποτελεσματικούς τρόπους να υλοποιήσει τον προγραμματισμό του, πέρα από τη σφαίρα των δυστυχώς συρρικνωμένων, ούτως ή άλλως, κρατικών επιχορηγήσεων. Είμαι βέβαιος πως το πρόγραμμα «Αρχαίο Δράμα» θα αποδώσει πνευματικούς καρπούς και θα συμβάλει στην επανατοποθέτηση της χώρας μας στον διεθνή πολιτιστικό και εκπαιδευτικό χάρτη, με όπλο το αδιαμφισβήτητο συγκριτικό της πλεονέκτημα.»
 
Κώστας Τζαβάρας
Υπουργός Πολιτισμού

Χαιρετισμός Γεν. Γραμματέως Πολιτισμού

«Με ιδιαίτερη χαρά υποδεχόμαστε στην Αθήνα το Stanford Summer Theater στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης για την εγκαθίδρυση ενός διεθνούς δικτύου έρευνας, μελέτης και διδασκαλίας του αρχαιοελληνικού δράματος στην πόλη όπου γεννήθηκε το θέατρο. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού δια της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού στηρίζει αμέριστα το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντάσσοντας το στα συγχρηματοδοτούμενα έργα στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος “Αττική” ΕΣΠΑ 2007-2013.
 
Μέσα από  πρωτοβουλίες, όπως αυτή, γίνεται πράξη η συνομιλία του παρόντος με το παρελθόν, καθώς και ο διάλογος ανάμεσα σε διαφορετικές πολιτισμικές παραδόσεις, κοινωνικές ομάδες και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις. Και αυτό είναι απολύτως αναγκαίο εάν επιθυμούμε να διατηρήσουμε ζωντανή και επίκαιρη την ανθρωπιστική παράδοση και να την εμπλουτίσουμε με σύγχρονες αναγνώσεις και ερμηνείες, που απευθύνονται από τους δημιουργούς του σήμερα στο κοινό του 21ου αιώνα, αναπτύσσοντας με τον τρόπο αυτό μια δυναμική και αμφίδρομη σχέση. Αυτός υπήρξε άλλωστε ένας από τους βασικούς στόχους του ίδιου του Μιχάλη Κακογιάννη τόσο στις κινηματογραφικές μεταφορές όσο και στις θεατρικές του δουλειές πάνω στο αρχαίο δράμα, που είχαν πάντοτε, για να δανειστώ τα λόγια του, «αντίκρισμα στην πραγματικότητα».
 
Αναγνώσεις και ερμηνείες, οι οποίες αντιμετωπίζουν το αρχαίο δραματικό έργο ολιστικά στο πλαίσιο μιας παράστασης, ως κείμενο δηλαδή προοριζόμενο να αποτελέσει συνάμα θέαμα και ακρόαμα. Ίσως μάλιστα στο σημείο αυτό να βρίσκεται και η μεγαλύτερη πρόκληση, εφόσον πέραν του ποιητικού λόγου, τα υπόλοιπα στοιχεία της αρχικής σύνθεσης, όπως για παράδειγμα η μουσική, η όρχηση, η υποκριτική και η σκηνογραφία, έχουν σε μεγάλο βαθμό οριστικά χαθεί, όπως άλλωστε και τα συνκείμενα της αρχικής παράστασης άμεσα ταυτισμένα με το πολιτικό, κοινωνικό και θρησκευτικό γίγνεσθαι της κλασικής πόλης. Μια απώλεια που ωστόσο αφήνει ανοιχτό σε μας το παράθυρο της δημιουργίας και της φαντασίας. 
 
Η πρόταση μιας παράστασης βασισμένης στην ομηρική Οδύσσεια, ως εναρκτήριας παραγωγής της πολυεπίπεδης συνεργασίας του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης με πανεπιστήμια και θεατρικούς φορείς της ημεδαπής και της αλλοδαπής, είναι ιδιαίτερα συναρπαστική. Πρόκειται για μια εντελώς σύγχρονη θεώρηση με αφετηρία τη δραματοποίηση της επικής αφήγησης και της αφηγηματικής πράξης, και άξονα την ουσιαστικά δραματική ανθρώπινη περιπέτεια του Οδυσσέα. 
 
Η πρόσληψη της κλασικής παράδοσης αποτελεί ένα γόνιμο πεδίο για την ανάπτυξη μιας πολυεπιστημονικής προσέγγισης. Πολύ περισσότερο δε, όταν συνδυάζεται, όπως στην περίπτωση του συγκεκριμένου προγράμματος, με την ολοκληρωμένη διδασκαλία του κοινού και τη μύησή του σε καίρια ζητήματα της θεατρικής θεωρίας και πράξης από τους ειδικούς. Εύχομαι ολόψυχα θερμά συγχαρητήρια και καλή επιτυχία σε όλους τους συντελεστές του εγχειρήματος.»
 
Δρ Λίνα Μενδώνη 
Γενική Γραμματέας Πολιτισμού

Χαιρετισμός Γ. Διευθ/Αντιπροέδρου Δ.Σ. ΙΜΚ

Μια ιστορία και μια έρευνα
 
Η ιστορία
Ο Luo Nian Sheng υπήρξε ο σκαπανέας που εισήγαγε το Ελληνικό θέατρο στον Κινεζικό λαό. Σπούδασε λογοτεχνία στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια της Αμερικής και γοητεύτηκε από την πλούσια κληρονομιά της Ελλάδας και τον τρόπο που οι Αρχαίοι Έλληνες θεατρικοί συγγραφείς εξέφραζαν ανησυχία για την ανθρώπινη ύπαρξη. Κατά τη διάρκεια της Ιαπωνικής κατοχής της Κίνας τη δεκαετία του ‘30, άρχισε να κινητοποιεί τις μάζες για να προστατεύσουν τη χώρα διηγούμενος ιστορίες από το Ελληνικό θέατρο που εμπνέουν τους ανθρώπους όταν αντιμετωπίζουν αντίξοες συνθήκες. 
 
Η έρευνα
Η μελέτη της McKinsey «Η Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά» που έγινε για λογαριασμό του ΣΕΒ, σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών ορίζει και τη δημιουργία και ανάπτυξη προγραμμάτων κλασικών σπουδών ως μια από τις βασικές δράσεις ώστε να επανέλθουν οι θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Αναφέρει λοιπόν ότι η χώρα μας κατέχει τόσο την ιστορική κληρονομιά, όσο και την εγγύτητα σε αρχαιολογικούς χώρους και εγκαταστάσεις, ώστε να θεωρείται και «φυσικός οικοδεσπότης» για προγράμματα κλασικών σπουδών. Σύμφωνα με την έρευνα, η ευκαιρία για την Ελλάδα εντοπίζεται στη θέσπιση παγκόσμιας εμβέλειας προγραμμάτων σε αυτή τη λογική, ως τμήμα μιας συνολικής τουριστικής στρατηγικής.
 
Τι μας οδήγησε στην πρόταση
Ο Μιχάλης Κακογιάννης είναι ένα πρόσωπο διεθνούς κύρους. Καθιερώθηκε ως ο δημιουργός που απέδωσε μοναδικά και με διαχρονικό τρόπο το μεγαλείο του αρχαίου δράματος με την κινηματογραφική «Τριλογία» του. Με αυτό το πλαίσιο, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, υλοποιεί το ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΤΤΙΚΗ» του ΕΣΠΑ 2007-2013, της ΠΡΑΞΗΣ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ «ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ» με στόχο:
  • Την εισαγωγή της έρευνας, μελέτης και πρακτικής του αρχαίου δράματος από αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού σε νέους Έλληνες δημιουργούς και στο ελληνικό κοινό. 
  • Σε μια δύσκολη εποχή για την χώρα μας, δίνεται η μοναδική ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες – δημιουργούς και σπουδαστές  να επιμορφωθούν, μέσα από τα υψηλού επιπέδου σεμινάρια και workshops, τα οποία και αποτελούν ιδιαίτερα ισχυρό επαγγελματικό εφόδιο για την παραπέρα σταδιοδρομία τους 
  • Το πρόγραμμα θα αποτελέσει ένα σημείο διαλόγου, ανταλλαγής θέσεων και καλλιτεχνικών πρακτικών και τεχνικών πάνω στο αρχαίο δράμα, ανάγοντας την Αθήνα σε σημείο αναφοράς.
Δίνουμε χώρο σε άλλα, εγνωσμένου κύρους Πανεπιστήμια, να παρουσιάσουν τον τρόπο προσέγγισης και ερμηνείας του αρχαίου ελληνικού δράματος το οποίο αποτελεί παγκόσμιο αγαθό. Δίνουμε χώρο σε έναν διάλογο. Σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούμε έρευνα ή δράση της πανεπιστημιακής μας κοινότητας.
 
Ξένια Καλδάρα
Γεν. Διευθύντρια / Αντιπρόεδρος ΔΣ
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Χαιρετισμός Συντονίστριας Προγράμματος

«Στην Οδύσσεια του Ομήρου, ο Έλληνας ήρωας Οδυσσέας, ένας βετεράνος του δεκαετούς Τρωικού πολέμου, επιστρέφει στην πατρίδα, στην γενέτειρά του, την Ιθάκη. Ο «πολύτροπος» άνδρας χάνει τον δρόμο, αλλά και τον εαυτό του. Περιφέρεται σε τόπους μακρινούς, βασανίζεται σε αφιλόξενα μέρη, βιώνει την απομόνωση. Στις περιπλανήσεις του αποκτά νέες ικανότητες επιβίωσης, επιδεικνύει αντοχή και αυτοέλεγχο, ενώ σφυρηλατεί τον χαρακτήρα του. Ο Οδυσσέας σταδιακά κοινωνικοποιείται, επανακτά το σπίτι του στην Ιθάκη, καθώς και τον ρόλο του ως συζύγου της Πηνελόπης και πατέρα του Τηλέμαχου. 
 
Το ταξίδι – αναζήτηση του Οδυσσέα αποτελεί ένα συχνό μοτίβο για την παγκόσμια λογοτεχνία. Στον Αριστοφάνη, ο ήρωας της κωμωδίας ταξιδεύει για να αποδράσει από τον φυσικό κόσμο, σε μια Αθήνα που μαστίζεται από τον πόλεμο (Όρνιθες, Θεσμοφοριάζουσες, Βάτραχοι, Πλούτος). Οικειοποίησεις και διασκευές του Ομηρικού έπους παρατηρούνται στα επικά ποιήματα της ελληνιστικής περιόδου (Αργοναυτικά του Απολλώνιου του Ρόδιου), στη ρωμαϊκή περίοδο  (Αινειάδα του Βιργιλίου), καθώς και στο έργο του δημοτικιστή Γιάννη Ψυχάρη (Το ταξίδι μου – 1888). Ο αλεξανδρινός ποιητής της ελληνικής διασποράς, ο Κωνσταντίνος Καβάφης, επαναπροσδιόρισε τον στόχο του ταξιδιού για τον σύγχρονο κόσμο: «Η Ιθάκη σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξίδι. Χωρίς αυτήν δεν θα’βγαινες στον δρόμο» (Ιθάκη, 1911). Στο έργο Ulysses (1922) του Ιρλανδού James Joyce, ο ομηρικός χαρακτήρας Leopold Bloom, σαν άλλος Οδυσσέας διασχίζει το Δουβλίνο, στις 16 Ιουνίου του 1904. Στο μακροσκελές επικό ποίημα του Νίκου Καζαντζάκη, Οδύσσεια (1938), ο Οδυσσέας περιπλανάται διαρκώς σε νέους τόπους και ποτέ δεν φθάνει στην Ιθάκη. Για τον νομπελίστα ποιητή της Ελλάδας, τον Γεώργιο Σεφέρη, ερωτήματα όπως «Μα τι γυρεύουν οι ψυχές μας ταξιδεύοντας πάνω σε καταστρώματα κατελυμένων καραβιών…;» (Μυθιστόρημα, 1935), δίνουν μια διαχρονική απάντηση, «Στην αρχή ήταν το ταξίδι» (Κίχλη, 1947). 
 
Στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία του 19ου αιώνα το ταξίδι στην Ελλάδα αποτελούσε προσκύνημα, ένα ταξίδι με προορισμό τον ομφαλό του δυτικού πολιτισμού, πίσω στη γη των προγόνων. Στα ποιήματα του Σεφέρη, η θεματική του νόστου (“της επιστροφής”) αναδεικνύεται σε αναζήτηση ενός εναλλακτικού «Ελληνικού Ελληνισμού» μέσα από [λεπτές] λογοτεχνικές παραθέσεις της Οδύσσειας του Ομήρου, προσβλέποντας στην αντικατάσταση του «Ευρωπαϊκού Ελληνισμού» της Αναγέννησης.
 
Σύγχρονοι ήρωες στοχάζονται σε έναν κόσμο σε κρίση, συχνά σε αναζήτηση ενός χαμένου κέντρου. «Το πρώτο πράγμα που ο θεός έκανε ήταν το ταξίδι. Και κατόπιν, την αμφιβολία και την νοσταλγία», λέει ο πρωταγωνιστής της ταινίας Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995), έργο του Έλληνα σκηνοθέτη, Θόδωρου Αγγελόπουλου. 
 
Αισθανόμενοι τιμή για την παρουσίαση της παραγωγής μας Wanderings, καθώς και για την ενότητα των σεμιναρίων και εργαστηρίων μας στην Ελλάδα, αφιερώνουμε το δικό μας ταξίδι στο σύγχρονο ελληνικό κοινό στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Παραμένουμε πεπεισμένοι ότι η Ελλάδα θα εξέλθει της παρούσας κρίσης πιο δυνατή, αλλά και πιό σοφή, με μία επαναπροσδιορισμένη αίσθηση του Ελληνισμού, κατάλληλη για τον πολυκεντρικό κόσμο μας.»
 
Κατερίνα  Ζαχαρία -Καθηγήτρια
Συντονίστρια του Προγράμματος 
“Αρχαίο Δράμα: Επιρροές και Σύγχρονες Προεσεγγίσεις” για το 2012 στις Η.Π.Α.